Megmondani 100 százalék biztonsággal, hogy egy templomi ablak mely mester keze munkája ...? Az üvegfestészet aranykorának ismert mestereire másképpen gondolunk, mint a képzőművészekre. Az üvegfestészet úgynevezett díszítő, iparművészet, ami általában nem egy, hanem több ember erőfeszítése nyomán ölt testet ablak formájában. Szóval, ha azt mondjuk,hogy egy üvegfestmény X.Y. alkotása, az nem ugyanazt jelenti, mint egy festőművész esetében. Ezért is élünk inkább olyan szóhasználattal,hogy "az ablak X.Y. műterméhez köthető". Hogy miért..? Az aranykor nagy nevei közt van olyan, aki egész életében egyedül, esetleg, egy-két segéddel dolgozott. Azután vannak olyanok, akik nagy, -alkalmazottak sokaságát foglalkoztató- üzemet,-mondhatni "gyárat" tartottak fenn, és nyilván mint a névadó,alapító tulajdonosként - az ő "szűrőjén" keresztül került ki minden munka az üzemből- így kapcsolódva a nevéhez. És természetesen olyanok is vannak, akiknek semmi közük az üvegfestészethez. Egyszerűen csak üzletemberek voltak, akik megszereztek, vagy megörököltek egy ilyen műtermet és tulajdonosként tovább üzemeltették. Olyanról már nem is beszélünk, hogy ezek a nagy nevek számtalan alkalommal egymás műhelyeiben dolgoztak,vagy egy-egy nagyobb munka kapcsán összeszerveződtek ideiglenes csapatokká. És nem utolsó sorban, jelentős részük a Kratzmannál kezdett. A Kratzmann intézet átalakítása után,akik nem akarták a Forgó és Társánál folytatni a mesterséget, saját műtermet nyitottak. A többiek meg maradtak mint alkalmazottak a Forgónál,vagy vándoroltak műhelyről -műhelyre. Egy egy ilyen üvegfestő megfordulhatott, éppúgy a Waltherr Gidánál, Róth Miksánál, vagy akár Palka Józsefnél is. Ezekről,a névtelenekről meg szinte semmit sem tudunk. Szóval,az abban a korban készült bármelyik ablakon, benne lehet valamennyi neves és névtelen üvegfestő keze nyoma ,akár egyszerre is. Az 1900-as budapesti lakcímjegyzékből azonban, van sejtésünk a névtelenek egy részéről. A Róth Miksával kapcsolatos kutatásokból már ismertük Gyermek László nevét ,illetve A XVI.kerületi helytörténészek segítségével egy újabb névre derült fény, ezúttal Waltherr Gidánál. Ő Szlanár Antal. A korabeli Rákos Vidéke újságban talált cikkek nyomán ismerkedhetünk meg nem túl hosszú életútjával. A rákosszentmihályi templom szentély ablakáról, ami- ezek szerint az ő keze munkája volt -, a régi fotográfia nem sokat árul el . És ez az ablak az átépítések és a háború miatt már nincs is meg. Helyette a néhány megmaradt Waltherr féle ablakot találjuk, meg az elpusztultak helyébe készült Palka üvegfestményeket. Viszont 1919-ben készült, saját névvel jelzett ablakai láthatóak ma is a kunszentmiklósi templomban..
A névtelen üvegfestők, Szlanár Antal
2013.06.17. 23:20
Sós Károly
Szólj hozzá!
Címkék: palka józsef róth miksa kratzmann ede waltherr gida forgó és társa Szlanár Antal gyermek László
A bejegyzés trackback címe:
https://templomablakanno.blog.hu/api/trackback/id/tr465364435
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
