HTML

Templomablak Anno

Képek, alkotók, emlékek, érdekességek a magyar, illetve magyar vonatkozású üvegfestészet aranykorából: a XIX. század közepétől a XX. század közepéig...

Címkék

andrássy ebédlő (1) atkár (1) babócsa (1) báthory istván (1) bécs (2) benczúr gyula (2) bethlen gábor (1) bobda (1) budai ifjúsági park (1) carl geyling (10) carl ludwig türcke (2) carl türcke (1) cleveland (1) csák (1) deszk (1) dunaújváros (1) egek királynéja templom (1) emil woidig (2) fadd (1) Fadd (1) ferenc józsef (2) forgó éstársa (1) forgó és társa (17) forgó istván (9) franz mayer (3) franz xaver zettler (4) fuchs hajnalka (5) gaál imre (1) geyling (2) grottau (1) gyászjelentés (1) gyergyóditró (1) gyermek László (1) haranghy jenő (9) héderváry kápolna (1) helbing ferenc (1) hír (1) hirdetések (1) johann hugó (6) Kákonyi Asztrik (1) Kákonyi Ferenc (2) kassa (2) kernstok károly (2) KK (1) kölber dezső (1) könyv (1) kopp ferenc (7) kopp ferencz (2) korona (1) koronázó templom (1) körösfői (1) kovács lászló (1) kratzmann ede (54) krisztus király (1) ligeti sándor (28) liszt (1) luxfer prizma (1) majoros károly (20) máriaremete. (1) maróti géza (1) Márton Áron (1) márton lajos (1) morgenstern zsigmond (1) Mother Theresa (1) múzeum (2) nagy sándor (10) németh ferenc (1) német ferenc (1) nemzeti szalon (1) ólomüveg (6) országház (1) országos üvegfestészeti intézet (2) palka józsef (90) Petrovácz Gyula (2) pór sándor (3) richard schlein (6) rippl rónai józsef (2) Romzsa Tódor (1) róth manó (4) Róth Miksa (1) róth miksa (96) róth zsigmond (1) rózsaablak (1) savmaratott üveg (2) saxlehner palota (1) sisi (1) sós károly (1) stephan henrik (1) storno ferenc (3) stornó ferenc (2) szent anna (1) szent cecília (1) szent erzsébet (2) szent erzsébet székesegyház (1) szent gellért (1) szent györgy (1) szent imre (3) szent istván (4) szent istván bazilika (1) szent kálmán (1) szent lászló (1) szent margit (1) szent mihály kápolna (1) Szlanár Antal (2) sztéhló lili (5) tatár miksa (5) tiffany (2) tiroler (1) tiroler glasmalerei (1) tiroler glasmalerei anstalt (8) tiszadob (1) trieb józsef (3) tutzinger józsef (2) unyi jános (1) üvegablak (11) üvegfestés (3) üvegfestmények (12) üvegfestők (2) vajdaság (1) vár (1) vermes ágoston (7) votivkirche (1) waltherr gida (40) wilfing józsef (8) zettler (1) zintl-jános (1) zittau (1) zofáhl antal (1) zsellér imre (44) zsellér lászló (4) (1) Címkefelhő

Sopron, Szent Mihály templom

2014.01.05. 16:03

A Szent Mihály templomról szóló történetírások majdnem minden mondata úgy kezdődik, hogy :" egyes kutatók feltevései szerint"....  Szóval, nem sokat tudunk róla.  Felépítése stílusokon átívelő ideig tartott.   Románként kezdték, közben elsuhant felette a gótika, végül apró barokkos jegyekkel fejezték be.   A XIX.századi nagy felújítás során  id. Stornó Ferenc, a kimaradt gótikába próbálta visszakalibrálni a templomot.  Ezt, az 1860-as évek közepén kialakult állapotot láthatjuk ma is.  Ugyanebben az időben kerültek színes ablakok a mérművek közé.  Alkotójuk, a Stornó tervek alapján Wilfing József volt, kiegészülve Gruber Alajos soproni üvegessel.  Eddigi ismereteink alapján, a Fertőrákoson kialakított üvegfestő műteremnek ez volt - a győri székesegyház és a soproni Orsolya templom után - a harmadik munkája.  S, mivel az első kettő eredeti üvegezése már nincs meg, a Szent Mihály templom üvegfestményei tekinthetők a legrégebbi magyar üvegablakoknak a XIX.században. Épp ezért érdemel némi figyelmet a jelenleg folyó restaurálásuk,melyre részletesebben is kitérünk.    Az ablakok sorsa nem teljesen követhető, valószínűleg a világháborúban pusztult el egy jelentős részük.  Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a (soproni Klösz György) Diebold Károly fotói közt találtak egy szentélyről készült képet, amin még az épségben lévő üvegablakok láthatók.  Még nagyobb szerencse, hogy a pusztulás utáni maradványokat gondos kezek megmentették, szépen beládázva az utókornak.  Az pedig már szinte természetes, hogy  Stornó-hagyatékból előkerültek az eredeti rajzok is.  A most folyó restaurálást azonban, nem csak az ablakok különleges története helyezi a figyelem középpontjába, hanem egyúttal iskolapélda is az ólomüveg ablakok restaurálásának jövőjét illetően.  Elnézegetve az elkészült munka képeit, egy laikus talán azt gondolhatná, hogy az ablakokat vagy egy tehetségtelen, ám de felettébb kártékony Mekk-Mester, vagy esetleg egy alsó tagozatos felzárkóztató rajzszakkörös készítette a kegyelem kettesért.  Nos ,ez nem így van.  Valójában ez egy minden szakmai elvárást kielégítő, sőt azt jócskán felülmúló munka.  Emlékeztetőül: A magyar ólomüveg restaurátorok legnagyobb tiszteletben tartott "imakönyve" az 1964-es Velencei Karta.    Ennek a 12. Énekében fogalmazódik meg a legfontosabb gondolat : " A hiányzó részek kiegészítésére szolgáló hozzátéteket meg kell különböztetni az eredeti részektől, nehogy a restaurálás meghamisítsa a történeti és művészeti dokumentumot."   A Szent Mihály templom ablakait restauráló művésznek, ezt példamutatóan sikerült megvalósítania. sopron szt m 1.jpg   Érdemes kicsit közelebbről is megvizsgálni, hogyan jeleníti meg a művész Szent Borbála hiányzó alakját, illetve milyen lehelet finom eszközökkel teremti meg az apró különbségeket, mely elválasztja az előképnek használt Szent Margit alakjától.  A körültekintő restaurátorművészi gondolkodás nem mulaszt el megválaszolni egyetlen részletkérdést sem.sopr szt borb.jpg Például, azonos üvegből készítette a Szent Borbála ruháját és a hátteret is - segítve ezzel a Szent Borbálával kapcsolatos legenda megértését, miszerint : egy villámcsapás keltette lökéshullám elfújta a ruhájával együtt a bal kezét is, de a hit erejével mégiscsak megáll előtte a levegőben az ostyatartó kehely.    Lenyűgöző szakmai hozzáértésről és bravúros magabiztosságról tanúskodik Szent Vitus arcának szakszerű kiegészítése, de talán a hiányzó kéz pótlása a legsikerültebb.  Itt fogja meg a művész igazán a restaurálás eszmeiségét, a Velencei Kartában lefektetett gondolatokat. sopron szt m2.jpg   Szépen illeszkedik ebbe a sorba a Szent György alakját idéző rekonstrukció is.  A művész az úgynevezett "Michael Jackson" rajztermi pozitúrában alkotja újra a figurát.  A jobb kezét mélyen a nadrágjában tartó alak, egyfajta erőt sugároz a szemlélő felé.sopron szt m 4.jpg  És természetesen, itt is korrekt segítséget kapunk a hozzá kapcsolódó legenda megértéséhez: amint az Országos Mentőszolgálat zászlórúdjával leszúrja a sárkányt, mely abban a pillanatban elveszíti sötétzöld színét és fehér kiskutyává változik.  És itt nem ér véget a gondosság.  A művész még olyan apróságoknak is figyelmet szentel, hogy a játékos habitusú Wilfing, rendszeresen tükörírással jelezte az ablakokon a nevét és a készítés dátumát is.    Megjegyzés: Ha már a restaurálás fogalmát részben érintettük, ide kívánkozik , hogy az említetteknél létezik egy lépcsőfokkal magasabb rendű restaurátori filozófia is: amikor a gondolatmenet eljut egészen odáig, hogy egy jelentősen hiányos műtárgy restaurálásánál nem az a lényeg, kit vagy mit ábrázolt a tárgy korábban, hanem inkább az eredeti alkotó stílusát és korának szellemiségét kell tükröznie a helyreállított objektumnak.   Ékes példát találunk erre is bőven, például Székelyudvarhelyen.sopron szt m 3.jpg  Az első, aki lefényképezte és feltette a netre,azt írta a kép alá, hogy" Szent Margitot ábrázoló üvegablak a Szent Damján templomban" (talán a még felismerhető liliom tévesztette meg), mert a nagyívű restaurálás előtt, ez még egy Palka József által készített Szent Imre ablak volt. 

   No de, visszatérve a soproni templomhoz és  felhasználva a kitűnő alkalmat, ezúton kívánunk sikerekben gazdag Új esztendőt, a Győr-Sopron megyei üvegfestő akadémia tantestületének és valamennyi ott végzett növendékének.

Sós Károly

2 komment

Címkék: palka józsef wilfing józsef

A bejegyzés trackback címe:

https://templomablakanno.blog.hu/api/trackback/id/tr145734062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

payerkároly 2014.01.12. 22:16:43

Nehéz megszólalni látva a képeket. Csak idézni tudom a Restaurátor Kamara álláspontját, hogy az a restaurátor, aki elvégzi a Képzőművészeti Egyetem szakirányú képzését. A többi önjelölt, képzetlen, nincs tisztában azzal a feladattal, amit egy műtárgy helyreállítása kíván. És megnevezem a hölgyet aki ezt elkövette, hiába nagy szaktekintély tanítványa. Azt írja magáról Balog Eszter , hogy üveg szakon végzett, gondosan kerüli hogy hol (az iparon, képzőn?).
A műemlékvédelmi törvény szerint a restaurálás előtt ( amit csak felsőfokú szakirányú restaurátor végezhet), kutatás szükséges,Az elfogadott terv alapján kiadják a műemlékvédelmi engedélyt, amit a szakhatóság ellenőriz és kontrollál. Ez botrányos. Hol volt aki ezt engedélyzte? Az épület műemléki törzsszáma : 3179. Ez több ember felelőssége, és szégyent hoz azokra a kollégákra, akik tisztességgel, etikus munkát végeznek.

ruboczkibela 2014.01.21. 23:17:18

Boldog Új Évet Kívánok ! Köszönjük a munkájukat ! Jó egészséget, s sok sok jó bloggerkedést kívánok a témában.

 

süti beállítások módosítása