Kicsit kirándulunk megint. No, most sem nagyon messzire, mert ez is "Templomablak", meg magyar is ,csak nem "Anno", hanem a jelen, de még inkább a jövő. A templomablak művészet időnként véglegesen megrekedt állóvíznek tűnik, pedig a felszín alatt számtalan biztató és reményteljes kísérlet zajlik a műfaj megújítása érdekében. Ha szeretnénk napra készek maradni,mi sem hagyhatunk figyelmen kívül egyetlen - új irányba mutató - kezdeményezést sem. Művészeink egy maroknyi tagból álló élcsapata például azt a kérdést tette föl, és járta körül, hogy : Miért van az, hogy az ablaktok/ablakkeret csupán az üvegfestmények befogadó/tartószerkezete? Azon kívül,hogy a keretek mindössze a képek helyét és külső kontúrját határozzák meg, csak és kizárólag kötöttségeket és alkalmazkodást jelentenek egy alkotó számára. Hol vala az kőbe vésve, hogy ennek így kell lennie az idők végezetéig ? Miért ne lehetne ezen változtatni ? Miért ne lehetne egy keret , passzív résztvevő helyett, inkább a kompozíció szerves része? Egy arcot függőlegesen átvágó sötét árnyék miért ne jelképezhetne egyfajta vertikális stabilitást, a lentit és fentit összekötő, küzdelmekkel teli, örök egyensúlyt? Vagy a pápa homlokán keresztül átívelő fakeret, miért ne szimbolizálhatná az egyházfő egyszerre földi és égi jelenlétét? Sajnos, a Nagy Sándoron, Róthon és Kőrösfőin elbutult konzervatív közönség - egyelőre még - olyan üres tekintettel szemléli ezt a megújulást, mint akikre nincs feltelepítve az operációs rendszer. De várjuk csak ki a végét ! Előbb-utóbb megváltozik, aminek meg kell változnia és ki fog jönni, aminek ki kell jönnie ! ( néhol félig már ki is jött)
(képek:internet)